۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۵۵۸۱۲۳
واکنش آیت الله اعرافی به جشن های ناهنجار اخیر؛

درباره ارزش های دینی با کسی تعارف نداریم | مسؤولان با حرمت شکنی ها و زیرپا گذاشتن مقررات الهی همراهی نکنند

امام جمعه قم به برگزاری جشن های ناهنجار در اخیر در تهران و برخی شهرها واکنش نشان داد و از مسؤولان خواست که به جای تأیید برنامه های نادرست، شادی حلال را در جامعه ترویج کنند.
نماز جمعه قم به امامت آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضااعرافی مدیر حوزه های علمیه امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با تبریک ولادت پرخیر و برکت حضرت زهرا(س)، ایشان را الگوی همه انسان ها به ویژه بانوان دانست و گفت: آیات و روایات بسیاری درباره شأن و منزلت حضرت وجود در منابع شیعه و سنی وجود دارد.

وی افزود: حضرت فاطمه زهرا(س) در منطق اجتهادی شیعه  دارای حجیت قطعی الهی است، سنت قولی و عملی حضرت زهرا(س) برای تمام بشریت الهام بخش است و برای زنان نیز الگوی خاص و برجسته استایشان ، الگوی زن مسلمان برای عرضه در برابر الگوهای جاهلانه دنیای معاصر  هستند.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: حضرت زهرا(س) در عرصه علمی مرجع علمی برای مراجعات افراد و در حوزه سیاست نیز یک رهبر برجسته اسلامی در دفاع از جایگاه ولایت است، حجاب بر مبنای مصلحت های کلی انسان برای زندگی سعادتمند در دنیا و آخرت بوده و مصلحت کلی و سلامت خانواده دیده شده است، زنان در انقلاب اسلامی نشان دادند که مربی در خانه و نقش آفرین در جامعه  هستند، همه زنان و مردان نیاز داریم که به سنت اهل بیت(ع) بازگردیم و از حضرت زهرا(س) بیاموزیم، زنان و بانون باید خود را در شعاع فاطمی تربیت کرده و عمل کنند.

وی ادامه داد: در مقوله زن مترقی ترین اندیشه حقوقی، اخلاقی و فلسفی را اسلام دارد و این اندیشه برای دنیای گذشته نیست بلکه دنیای امروز نیازمند این اندیشه و الگوی متعالی، منطقی و نورانی است که در زندگی حضرت فاطمه دیده می شود، زنان و دختران ما از عصر انقلاب اسلامی وارد دوره جدیدی شدند و امروز به لطف خدا خیل عظیم زنان و دختران همان مسیر را طی خواهند کرد.

امام جمعه قم ابراز داشت: امروزه فضای مجازی، وسوسه های گوناگون و هزاران توطئه برای تخریب بنیان های حیا و حجاب وجود دارد اما زنان جامعه همان مسیر را ادامه خواهند داد و چند مورد معدود، الگوی زن مسلمان انقلابی عصر انقلاب اسلامی را تخریب نخواهد کرد، زنان و بانوان باید با مبانی آشنا شده و پاسدار این ارزش های متعالی باشند.

وی با گرامیداشت روز شهدا و تکریم ایثارگران عنوان کرد: سرمایه 200 هزار شهید، 500 هزار جانباز و 50 هزار آزاده بسیار عظیم است و عنایت الهی به شمار می رود و این سرمایه گذاری با خون دل های فراوان انجام شده است، در استان قم 6 هزار شهید و 12 هزار جانباز وجود دارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در هر مناسبتی باید این سرمایه های عظیم انقلاب را یادآوری کرده و همه ما باید در برابر ایثارگران تواضع کنیم، همه مسؤولان و ما در برابر آرمان های بلند خیل عظیم شهیدان و ایثارگران تسلیم باشیم و با دل و جان برای آن گام برداریم.

وی اضافه کرد: هرچه به خانواده های شهدا و ایثارگران توجه کنیم کم است البته وارثان خون شهدا نیز مسؤولیت سنگینی بر عهده دارند، باید میراث عظیم جهاد، دفاع مقدس و مقاومت اسلامی و شهدا را صیانت کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روز راهیان نور گفت: اتصال نسل امروز ما با تجربه جهاد و دفاع مقدس یک اصل راهبردی است که با تأکیدات رهبر معظم انقلاب برنامه های خوبی در این مسیر در نظر گرفته شده است، جوانان باید در مناطق دفاع مقدس حضور پیدا کنند تا با تاریخ و سنت های پاک شهیدان و ایثارگران آشنا شوند؛ تداوم اتصال ملت با فرهنگ جهاد و مقاومت بسیار مهم است.

وی به روز کانون های فرهنگی مساجد اشاره کرد و افزود: مسجد باید جایگاه اول را داشته باشد که متأسفانه امروزه همچنان مسجد در جایگاه تراز خود قرار ندارد، باید در کشور 100 هزار مسجد آباد سه وعده نماز و امام جماعت پای کار داشته باشیم که با این عدد فاصله داریم، باید تلاش کنیم که مسجد پایگاه تربیت و تقویت معارف اسلامی و ارزش ها شود، با وجود گذشت 40 سال از انقلاب و برداشتن قدم های بزرگ در نماز و مسجد هنوز در نقطه مطلوب نیستیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به هفته درختکاری، از مهم ترین اصول حیات آینده کشور را حفظ منابع طبیعی، آب و محیط زیست دانست و اظهار داشت: این کار از یک گروه و جمع خاص بر نمی آید بلکه اراده ملی، عزم همگانی و سرمایه گذاری جامع نیاز دارد تا کشور از ریزگردها، آلایندگی و ده ها مخاطره محیط زیستی و منابع طبیعی نجات پیدا کند.

وی با تأکید بر ضرورت کمک به جشن نیکوکاری برای نیازمندان ادامه داد: هرسال مردم عزیز مشارکت خوبی داشتند و امسال نیز باید اینگونه باشد، جامعه اسلامی جامعه ای است که در آن فقر، تبعیض و محرومیت نباشد، به همان میزان که دچار فاصله طبقاتی، رانت خواری بوده و فقر و محرومیت را در جامعه شاهد هستیم، از معیارهای اصیل اسلامی فاصله داریم، همه مسؤولان و مردم در برابر این خطر بزرگ که فقر و محرومیت باشد مسؤولیت دارند.

امام جمعه قم با اشاره به پیش رو بودن ایام نوروز و تعطیلات ابراز داشت: ستاد تسهیلات در قم و کشور برنامه ریزی های خوبی کردند، در قم در طول سال بیش از 20 میلیون زائر داریم و در ایام نوروز سال قبل قریب به 12 میلیون زائر در ایام تعطیلات به قم آمدند، این نیاز دارد که مسؤولان به قم به عنوان دومین شهر زیارتی و اولین پایگاه علمی و معرفتی انقلاب اسلامی اهتمام بیشتری داشته باشند، مردم قم نیز باید فرهنگ میزبانی و پذیرایی خوب از مهمانان را رعایت کنند.

وی به برگزاری جشن های ناهنجار اخیر در برخی نقاظ کشور مانند تهران واکنش نشان داد و عنوان کرد: وقتی مبانی و ارزش های دینی مطرح شود با کسی تعارف نداریم، در برابر برخی از صحنه هایی که به وجود آمد مسؤولان با حضور خود، کار نادرست را در تهران و برخی شهرهای دیگر تأیید کردند که قابل قبول نیست.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: امروز در پایگاه جهاد و اجتهاد و شهر قیام و انقلاب و با تأسی به رهبر انقلاب و مراجع قاطعانه درخواست می کنیم شادی را مهم بشمارید چرا که اسلام دین شادی است، شادی های حلال باید ترویج پیدا کند و اگر نسخه شادی های حلال می خواهید ما آماده ایم که همکاری کنیم، حوزه دارای نظریه و اندیشه روشن برای ترویج شادی های حلال و ترویج شادی در جامعه و جوانان است.

وی اضافه کرد: حوزه و مراجع و همه مردم متدین در برابر حرمت شکنی و رواج ضد ارزش ها و زیرپا گذاشتن مقررات الهی در جشن ها بسیار حساس هستند و حرمت شکنی های اخیر را با صدای رسا محکوم می کنند، از مسؤولان انتظار می رود که برای شادی های حلال و سرگرمی های درست برنامه ریزی کنند و نهادهای فرهنگی و حوزه باید در این امر کمک کنند، مسؤولان نباید با حرمت شکنی ها و مرزشکنی ها همراهی کنند.

آیت الله اعرافی با اشاره به یاوه گویی های مقامات غربی علیه فعالیت های ایران گفت: شاهد تعدی ها و سخنان بی ربط برخی مقامات اروپایی و آمریکایی هستیم اصل حکمت، عزت مصلحت و هوشمندی در روابط خارجی و توسعه این روابط را مهم می دانیم اما ملت و دولت باید در برابر مواضع پلیدانه دشمنان قاطعانه ایستادگی کنند، حرف های پوچ وزیر خارجه فرانسه غیر قابل قبول است دشمنان در برجام امتحان بدی دادند و درزمینه های مختلف شاهد عهد شکنی های آنان بودیم.

وی افزود: امروز سخن از قدرت موشکی و دفاعی ایران می گویند که ملت ایران هرگز نمی پذیرد مسؤولان باید قاطعانه در برابر آن بایستند، در مواردی شاهد بودیم که برخی مسؤولان خوب حرف زدند بنابراین باید محکم و قاطع بوده و منفعل نباشیم که سبب گستاخی بیشتر دشمن می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: آمریکایی ها بدانند دوره بزن و در رو و فضولی های بی جا در سرنوشت امت اسلام تمام شده و امروز با سد اتوار مقاومت اسلامی و رهبری فرزانه انقلاب مواجه هستند، بدانند که به هیچ یک از اهداف شیطانی خود نخواهند رسید

مدیر حوزه های علمیه در پایان از طلاب و روحانیت خواست در انتخابات مجمع نمایندگان طلاب شرکت پرشکوه داشته باشند و تأکید کرد که مجمع نمایندگان یکی از نهادهای خوب و فعال در حوزه قم است و حضور طلاب در این انتخابات مایه تقویت نهادهای حوزوی خواهد بود./1323/

ارسال نظرات